Cu un numar impresionant de mentiuni in publicatii internationale dedicate turismului, Transfagarasanul si-a castigat de-a lungul anilor titlul de cel mai frumos drum din Romania si s-a mentinut in topul obiectivelor turistice pe care turistii straini vor neaparat sa le viziteze. Totusi, de curand, un alt traseu spectaculos din Romania risca sa ii “fure” titlul. Transalpina, cea mai inalta sosea din Romania, a fost deschisa publicului larg in anul 2015 si inca din primele luni s-a bucurat de un numar record de turisti.
In urma cu cativa ani titlul de cel mai spectaculos drum era indiscutabil atribuit Transfagarasanului, existand un singur traseu montan care surprindea prin unicitate si spectaculozitate fiecare turist care ajungea in Romania. Astazi, titlul este disputat intre doua trasee inedite ce strabat diferite parti ale tarii noastre, care merita cu prisosinta macar o vizita pe an.
Transfagarasan
Drumul National 7C, cunoscut si sub numele de Transfagarasan, se intinde pe 152 de kilometri si leaga Muntenia de Transilvania. Traversand cel mai inalt lant muntos din Romania, soseaua ajunge pana la altitudinea de 2042 de metri la Balea Lac. Transfagarasanul incepe din comuna Bascov, strabate unele dintre cele mai splendide zone montane de la noi din tara si se opreste la intersectia cu Drumul National 1, in apropierea comunei Cartisoara.
Istoric
Soseaua spectaculoasa a fost construita intre anii 1970 si 1974, inaintea ei existand un drum de pamant si o linie de mocanita. Desi au fost numeroase planuri care includeau un drum prin muntii Fagaras si inainte de anii ’70, realizarea unei sosele de asemenea amploare a fost posibila numai dupa ce s-a stabilit un plan clar, care a fost urmat intocmai. Imboldul care a ajutat la pornirea constructiei Drumului National 7C a fost invazia Cehoslovaciei, moment in care conducerea Romaniei si-a dorit realizarea unui drum strategic care sa traverseze tara de la sud la nord.
Calin Stan/Shutterstock.com
Constructia drumului a fost inceputa la sfarsitul anului 1969, contribuind la finalizarea ei sute de lucratori civili atrasi de salariul consistent oferit in schimbul muncii prestate. Desi fusese planificata in anul 1973, inaugurarea drumului spectaculos ce se unduia printre muntii Romaniei a fost amanata cu un an din cauza conditiilor meteo nefavorabile.
Ceea ce foarte putini stiu este ca drumul ce astazi poarta numele de Transfagarasan fusese initial numit Ceausescu, dupa conducatorul tarii sub instructiunile caruia se construise. Nicolae Ceausescu a refuzat acest omagiu si a preferat sa denumeasca noul drum Transfagarasan, pornind de la numele muntilor Fagaras.
Traseu
Drumul serpuit ce strabate una dintre cele mai frumoase regiuni ale Romaniei este apreciat indeosebi datorita peisajelor superbe ce pot fi admirate pe parcursul lui, dar si din pricina localitatilor cu potential turistic pe care le traverseaza. Pe langa acestea, drumul cuprinde cinci tuneluri sapate in stanca, cel mai lung avand o lungime de 884 de metri, 6 metri latime si o inaltime de 4.40 de metri.
Hurghea Constantin/Shutterstock.com
Datorita frumusetii unice a acestei sosele din Romania, a fost dezvoltata o adevarata arie de interes turistic in jurul sau, consolidata prin numarul turistilor straini aflat in continua crestere. Fascinati de privelistile extraordinare ce iti taie rasuflarea, turistii straini vin din ce in ce mai des pe meleagurile miorice.
Transalpina
Transalpina este cea mai inalta sosea de pe teritoriul Romaniei, punctul maxim fiind in Pasul Urdele, la 2145 de metri inaltime. Cu o lungime totala de 148 de kilometri, soseaua uneste localitatile Novaci si Sebes. Traversand patru judete – Gorj, Valcea, Sibiu si Alba – si muntii Parang de la sud la nord, drumul montan deschis acum doi ani a reusit sa devina un “rival de temut” al Transfagarasanului pentru titlul de cel mai spectaculos drum de la noi din tara.
Istoric
Originile drumului strategic ce leaga Transilvania de Oltenia sunt neclare, mentiunile legate de acest pasaj dintre munti fiind prezente in mai multe scrieri din secolele XVIII si XX. Se crede chiar ca drumul ar fi existat inca de pe vremea dacilor, insa nu sunt suficiente dovezi care sa ateste aceasta informatie.
Pe langa speculatiile facute pe baza documentelor stiintifice, sunt voci care sustin o legenda care si-ar avea originile in secolele XVIII-XIX, conform careia drumul a fost construit de familiile ce locuiau in vecinatatea soselei. Nu se stie clar daca aceasta legenda are macar un sambure de adevar, insa ceea ce se stie cu certitudine este ca drumul montan abandonat, folosit de ciobani pentru a traversa muntii cu oile, a fost refacut de catre germani in timpul Primului Razboi Mondial din ratiuni militare. De atunci, lucrarile de mentenanta au fost sistate din lipsa de fonduri.
Jinga/Shutterstock.com
In anul 2015 a fost data in folosinta o parte importanta din drum, insa a continuat sa functioneze sub denumirea de “drum in lucru” pana in anul 2016. Inca de atunci, traseul a atras atentia turistilor pasionati de drumetii montane si a devenit una dintre noile destinatii de vara.
Traseu
Pornind de la sud la nord, masinile strabat muntii traversand localitatile Novaci, Ranca, Obarsia Lotrului, Lacul Oasa, Lacul Tau, Dobra, Jina, Poiana Sibiului si Saliste, in ordinea prezentata. Desi obiectivele turistice aflate pe traseul soselei Transalpina nu sunt la fel de numeroase si cunoscute ca cele de pe Transfagarasan, atuul acestui traseu il constituie peisajele naturale, pastrate neatinse pana de curand.
Catalin Petolea/Shutterstock.com
Fiind aproape imposibil sa parcurci acest traseu cu masina personala inainte de reabilitare, zonele din jurul Transalpinei s-au pastrat pure, nealterate si ferite de progresul tehnologic. Acest element unic atrage atat turistii romani, dar si turistii straini, dornici sa descopere o parte din Romania traditionala.